Pocketsidor, raymond carver uppsatser. Och det andra faktumet är naturligtvis betoningen på de olika delarna av vad Marin anser: i någon mening är det sorgliga faktumet att Geraldos död underordnat de sorgliga fakta om hans faktiska raymond carver uppsatser som en illegal arbetare i ett främmande land, som kommer att dö utan att någonsin raymond carver uppsatser hans familj igen. Hans författarskap klassificerades alltid som postmodernt, men som med de flesta författare förändrades hans författarskap från hans tidiga verk till hans senare verk. Berättaren i Raymond Carvers verk med titeln "Cathedral" är en komplex och sympatisk karaktär som är omedveten om sina egna begränsningar och i grunden olycklig även om han inte är kapabel att uttrycka den olyckan och lär sig av en blind man att om man inte är medveten om deras olycka. begränsningar att dessa begränsningar upphör att existera. Bibliska texter medan innovation är ord: Längd: 2 sidor Dokumenttyp: Uppsats:
Hitta en handledare
Innan den egoistiska berättaren möter den blinde mannen är Bub så sluten, raymond carver uppsatser, avundsjuk och materialistisk att han inte vill hjälpa någon i nöd och han känner inte empati för de svårigheter andra utsätts för. Men efter att Bub kommunicerat med Robert och skapat en känslomässig koppling, är han inte längre begränsad av sina tidigare egenskaper. Genom denna känslomässiga länk, raymond carver uppsatser, Robert hjälper Bub att öppna sitt sinne för den andliga världen och känna empati för andra. Läsaren får veta att berättaren, Bub, raymond carver uppsatser, är initialt materialistisk, känslomässigt frånkopplad, och raymond carver uppsatser. Bub fokuserar på de fysiska aspekterna av världen och bara det som finns på utsidan.
Detta får läsaren att dra slutsatsen att Bub tror att han kommer att finna någon form av känslomässig tillfredsställelse för sin tomma personlighet genom att fokusera på materiella saker. Detta citat visar att berättaren inte bara är materialistisk, utan han är också väldigt trångsynt, i den meningen att han inte har någon förmåga att tro på något större än han själv. Tidigare raymond carver uppsatser middag låter berättaren sin slutna personlighet ta täten och han tror på raymond carver uppsatser diskriminering av blinda. Det slutar med att han dricker och röker tillsammans med Bub också. Detta citat betyder också att han värdesätter interaktioner med människor och de erfarenheter som han möter. På grund av sin blindhet måste Robert också ha ett öppet sinne. Lärandet tar aldrig slut. Detta citat visar att Robert försöker förstå så mycket av världen han kan för att få en liknande upplevelse som de som inte är handikappade.
Eftersom Raymond carver uppsatser är blind, han måste leva sitt liv lite annorlunda än andra och i sin tur har han olika fokus och olika syn på vad som är viktigast. Medan han tittar på TV ber Robert Bub hjälpa honom att utveckla och förklara varje detalj i en katedral för honom, eftersom Robert inte har några tydliga tolkningar av en katedral. Som ett resultat vill Robert rita en raymond carver uppsatser med Bub, i hopp om att han kan visa Bub hur man har en känslomässig relation och visar empati, samtidigt som han får Bub att tro att han hjälper Robert att se när det faktiskt är tvärtom, raymond carver uppsatser. Detta öppnar dörren ännu bredare så att berättaren kan få stora förändringar. När de ritar blir Bub gradvis mindre frånkopplad och mer öppen för resten av världen.
Han säger till läsaren att Bub inte tror att han kan öppna sig för världen, särskilt den andliga världen. Men allt detta kommer att förändras eftersom Bub övergår från att vara materialistisk och intolerant till att bli mer välkomnande i alla aspekter av livet och mindre fokuserad på det fysiska, raymond carver uppsatser. Robert försöker tvinga Bub att se från ett annat perspektiv, insidan. Även om det kan verka som att det bara är en detalj för teckningen, människorna raymond carver uppsatser Robert ber Bub att rita representera lycka och de är bokstavligen människor. Katedralen som de ritar är inte bara en byggnad nu, utan den är en symbol för var de kan hitta tröst och raymond carver uppsatser. Efter att berättaren har ritat klart katedralen uppvisar han en extrem förändring i sitt perspektiv.
Han försöker nu visa empati mot Robert och andra. Hans nya känslor och upplevelser fyller hans liv, till skillnad från de materiella sakerna i det förflutna. När berättaren vidgar sin komfortzon experimenterar han med det andliga raymond carver uppsatser och utmana sina tidigare föreställningar vilket leder till att han blir mer nöjd med sig själv och sina kontakter med individerna runt honom. Genom hela berättelsen föreslår Carver att känslomässiga band kan tillåta individer att ha djupa övertygelser och andliga övertygelser och i sin tur kan leda till att en blir mer empatisk. När berättaren ritar katedralen med Robert, erkänner han saker som är större än han själv och han öppnar sig för den andliga världen.
Bub förändras från att vara materialistisk, ytlig och sluten till att vara öppen, andlig och känslomässigt kopplad till sitt liv. I sin tur kommer han att ha närmare relationer med människorna omkring honom, särskilt sin fru, och han kommer också att finna mer lycka eftersom han kommer att fokusera på sina relationer med andra och med sig själv. Meny Resurser Uppsatser Uppsatser Uppsatskonturer Uppsatsämnen Föreläsningar Uppgifter Forskningsuppsatser Litteratur Studieguider Ämnen Vetenskap Biologi Mikrobiologi Matematik Historia Läxor Hjälp Blogg Donera ett papper. APA MLA Harvard Vancouver StudyBoss, raymond carver uppsatser. Juni Raymond Carver Cathedral Essay.
html Kopiera till Urklipp Referens Kopierat till Urklipp. Kopiera till Urklipp Referens Kopierat till Urklipp. html [Tillgänglig 01 januari ]. Raymond Carver Cathedral Essay [Internet], raymond carver uppsatser.
essäfrågor om den stora gatsby
Carver började sin karriär som författare som poet men är mer känd för sin skicklighet i novellkonsten, för vilken han allmänt anses vara sin tids framstående berättare. Carver själv citeras ofta för att säga: "Jag började som poet, min första publikation var en dikt. Så jag antar att jag på min gravsten skulle bli väldigt glad om de satte "Poet och novellförfattare -- och enstaka essäist" i den ordningen. Han gifte sig tidigt vid 19 års ålder och även om han var gift i tjugo år, sa Carver själv att de knackade runt från stad till stad och jobb till jobb: "Vi letade alltid efter något bättre.
Bibliografi om författaren. Raymond Carver. 5 oktober, Off Course webbplats. Raymond Carver är en författare som är känd för en distinkt stil och även för distinkta teman. Stilen är vad man brukar kalla "minimalistisk". hatten som är viktigast för hans ämnen är att de inte är betydelsefulla. Istället för att fokusera på något som är uppenbart meningsfullt, fokuserar Carver på verkligheten i det genomsnittliga livet, inte att klä upp detaljerna, utan istället fokusera på de grymma detaljerna som gör det verkligt. Berättelserna tenderar också att fokusera på frågor som förlust och våld och fylleri och ger sällan ett lyckligt slut.
Var och en av dessa särdrag i Carvers berättelser kan spåras till hans eget liv, med teman och stilar som representerar Carvers egna upplevelser och hans observationer av människor omkring honom. På så sätt är Carvers berättelser till stor del självbiografiska. Innan vi överväger hur Carvers liv... Verk som citeras Carver, R. Vad vi pratar om när vi pratar om kärlek. New York: Vintage Books, Clarke, G. Graham Clarke. New York: St. Martin's, Garaty, J. Amerikansk nationalbiografi. New York: Oxford University Press, Gentry, M. Samtal med Raymond Carver. Jackson: University Press of Mississippi, Carver Raymond Carvers större mognad av symbolik och tema i "A Small, Good Thing", i motsats till "The Bath" Både novellerna "The Bath" av Raymond Carver och "A Small, Good Thing". " är berättelser om plötslig, tragisk och meningslös död.
Men även om de två berättelserna ytligt sett kan kretsa kring liknande teman och handlingsredskap, är den längre, senare berättelsen om "A Small, Good, Thing", i slutändan den mer tematiskt förlösande av de två och det mer mogna uttrycket för en holistisk filosofi om liv och helande än den glesare och hårdare "The Bath. Utöver de konkreta händelser som berättelserna berättar när de utvecklas, handlar båda berättelserna om de till synes godtyckliga metoderna genom vilka individer tas bort från dem som tar hand om dem. Ett barn kan dö precis innan hans... Raymond Carver Sexuell frustration hos tonåringar och undertryckt ilska genomsyrar Raymond Carvers novell "Nobody Said Anything.
Berättelsen börjar och slutar med spända stunder hemma, då mamma och pappa slåss ursinnigt medan de försummar sina två barn. Föräldrarna tar inte ut sin ilska på barnen genom öppet våld, men de försummar ändå känslomässigt sina barn och säger ingenting för att ta itu med deras känslor. Den tonårsberättare kämpar för att imponera på sina föräldrar, särskilt sin far, genom att fånga en monstruös fisk. Men hans strävan efter uppmärksamhet motverkas och resulterar bara i att han får skäll. Fiskanekdoten fungerar som ett medel för att indirekt ta itu med berättarens smärta; det är en bekväm metafor för skilsmässa, och det vidriga bildspråket av... New York: Random House, Fathers Life, av Raymond Carver [ Förhållandet mellan fäder och deras söner är svårt, eftersom den här uppsatsen fångar effektivt samtidigt som den fortfarande lyckas vara gripande och meningsfull.
Det är tydligt att Carver älskade sin far och ville dela honom med världen, och han gör det vältaligt i denna uppsats som handlar lika mycket om honom som om hans far. Min fars liv Raymond Carver skriver om sin fars liv i denna gripande essä, och han visar hur annorlunda livet kan vara för efterföljande generationer. Det är uppenbart att Carver försörjer sig på att göra något han älskar, men han gör det klart att hans pappa aldrig hade haft sån tur. Han skriver, "Jag tror inte att han drömde mycket. Jag tror att han helt enkelt letade efter fast arbete till anständig lön. Stadigt arbete var meningsfullt arbete" Carver. Carver skriver med kärlek... Serious Talk av Raymond Carver -- eller, som Carver kan ha kallat den här uppsatsen: "Även om det inte pratas så mycket, är berättelsens tema verkligen allvarligt.
Det finns en konstant ironisk spänning mellan vad läsaren tror kommer att hända, och vad som levereras av tonen och av historiens utvecklande handling. Karaktärerna har också höjt sina förväntningar på att något ska hända som bryter den olyckliga monotonin i deras liv, förväntningar som snabbt krossas. Ironi kan definieras "som en skillnad mellan hur något ser ut och vad som faktiskt är sant. Random House. New York, Koehne, David. Genomfördes 15 april, åtkoms 23 juni, Phil Carsons Raymond Carver-hemsida. Raymond Carver Biografi. Senast uppdaterad augusti , tillgänglig 23 juni, eftersom en novell är ett skönlitterärt verk, en produkt av fantasin, hur skapar en författare illusionen av att det som sker i berättelsen verkar "realistiskt" för läsaren?
Varför verkar vissa skönlitterära verk mer realistiska än andra skönlitterära verk? Novellen "A Small Good Thing" av Raymond Carver verkar vara ett realistiskt skönlitterärt verk och är därför ett utmärkt sätt att svara på dessa frågor. Carvers berättelse berättar om en ung pojke som blir påkörd av en bil nära sin födelsedag. Den berättar vilka effekter denna tragedi har på pojkens föräldrar. Genom användningen av extremt vardagliga men specifika detaljer, enkel och handlingsinriktad karaktärisering av de stora huvudpersonerna, och mycket enkel och sparsam prosa, skapar Carver en känsla av en realistisk historia, även om slutet på sagan har en något surrealistisk kvalitet...
Den mest uppenbara av dessa symboler är "vändningen av dörrhandtaget", vilket betyder att brevbäraren, som är en cancerpatient, är förestående död. En annan symbol som används i dikten är brevbäraren själv, som förkroppsligar individen som har varit förebilden för det moderna, världsliga samhället, men som till slut gav efter för icke-existens när han insåg det meningslösa i sitt liv. Den tredje symbolen som används i dikten är cancern själv, avsedd att fungera som "livets cancer", som speglar människors liv, som förblev meningslösa och ouppfyllda. Talaren använde också det kontinuerliga berättandet som en teknik för att spegla brevbärarens försök att ge mening åt sitt liv, och identifierade vilka av hans tankeströmmar som kunde ge honom en idé eller svaret på om han levde ett meningsfullt liv eller hade en meningsfull tillvaro. eller inte.
Dikten antar också en rak ton som illustrerar det vanliga och... Författaren hänvisar till det primära källmaterialet generöst och tillhandahåller citat i texten samt en bibliografi. Men författaren kunde använda aktiv röst oftare. Till exempel kan meningen "Användningen av olika synvinklar för berättandet av berättelsen har stort inflytande på hur elementen i karaktärisering och miljö presenteras" kan skrivas om och presenteras med aktiv röst: "stort inflytande på hur författare presenterar element av karaktärisering och miljö.
Den lyder: "Förstapersonsberättelsen kan använda mer direkt karaktärisering för att etablera personerna i berättelsen medan den objektiva synvinkeln bygger på indirekt tolkning. Jag är okej", säger han, men i slutet av berättelsen återupptar han sitt drickande igen Carver, , p. Betydelsen av kroppslighet i båda berättelserna är anmärkningsvärd, eftersom den tycks återspegla en misstro mot språket, snarare än en omfamning av språket, eftersom karaktärerna kommunicerar i första hand genom att röra. Carvers prosa har ofta kallats minimalistisk, en anklagelse som han motsatte sig. Men Inez och Lloyd ansluter inte när de går på äktenskapsrådgivning, de ansluter, om än kort, när Inez måste rengöra Lloyds öron.
Den enda gången Lloyd verkligen kan höra är när hans fru försöker nå honom genom fysiska snarare än verbala gester. Maken till "Cathedral" rasar mot blindhet, men kommer in i den blindes värld genom beröring, även efter att han försökt utesluta den blinde genom att sätta på TV:n. hatten är särskilt viktig för en... New York: Vintage, Carver, Raymond. Champion, Laurie. Vårvinter Shannon Raymond Carvers "Cathedral" Det här är en novell som framför allt berättas från ögonen på en karaktär som här kallas "Bub" som är make till en kvinna som hade en blind vän, Robert som kommer på besök och besöket visar sig vara en självsökningstid för Bub och en stor uppenbarelseperiod för honom. Berättelsen använder stark användning av symbolik såväl som motiv för att presentera teman och förändringen av sinnestillståndet hos Bub samt Bubs hustrus mentala läggning.
Det finns också en presentation av betydelsen av vissa stilar för utvecklingen av teman såväl som flödet av berättelsen. Det är uppenbart att även om Bubben bor med sin fru, förstår han inte hennes behov och känslomässiga tillstånd... Raymond Carver, "Cathedral" Raymond Carvers novell "Cathedral" berättas i första person av den icke namngivna huvudpersonen, och berättar en bedrägligt enkel historia: berättarens hustru, även den utan namn, har bjudit in sin tidigare arbetsgivare Robert, en äldre blind man som nyligen blivit änka, att komma på middag och övernatta. Maken är motståndskraftig mot det sociala tillfället, men går igenom det - även om hans berättelse gör oss insatta i hans tankar som ibland präglas av en låg nivå fientlighet eller annars ger snett och lakoniska beskrivningar av hans egna uttalanden och beteende.
Så småningom efter att ha konsumerat flera scotches och lite "dop du kan resonera med", somnar hustrun i soffan och lämnar huvudpersonen i samtal med den blinde Robert, vilket så småningom leder till den dämpade men bitterljuva avslutningen av berättelsen. Ändå använder Carver noggrant berättarens förstapersonsperspektiv för att demonstrera - nästan bortom sin egen självmedvetenhet... Cathedral - Raymond Carver Om författaren En amerikansk författare Raymond Carver har skrivit berättelser i en mindre känslomässig skala i några år som skapar samma effekter. Mestadels innehåller hans berättelsemiljöer amerikanska städer, semi-industriella, som mestadels är deprimerade. Men hans karaktärer, arbetarklassens enstöringar som kämpar för talet, får då och då arbete som fabrikshänder och servitriser, medan hans handlingar i berättelserna glider över vardagslivets bekymmer och senare genom någon märklig slump eller ev. en dyster sak som i sin tur förvandlar sammanbrott till misslyckade äktenskap såväl som sönderslagna liv för alla med anknytning till den.
På liknande sätt lämnar hans berättelser oftast sina läsare med skakningar som liknar början på en kollaps Litteratur: Samtida. Vidare har författaren till noveller typiskt sett varit en författare med starka men samtidigt begränsade effekter. Han formar och roterar vanligtvis sin... Verk som citeras Raymond Carvers dubbelliv. Litteratur: Samtida. com Carver, Raymond. Litteratur: Konst och medicin. Irving, Howe. Berättelser om vår ensamhet. New York Times: Böcker. 11 september, Carver, Raymond. New York. Cathedral, en berättelse av Raymond Carver, det finns tre huvudkaraktärer: en man, en fru och hustruns blinda, manliga vän.
Berättelsen berättas i första person, från makens synvinkel, och stämningen och tonen i berättelsen är stram och spänd. I början av berättelsen är mannens karaktär fientlig och arg över att hustruns blinda vän kommer på besök. Makarnas ilska verkar ur proportion, och fungerar som en intressant folie till den förundran och vänlighet han visar i slutet av berättelsen. Maken har en stark fördom mot blinda. när de två männen är ensamma, rör den blinde mannens hand. Vid beröring förändras mannen, och han kan känna empati med den blinde mannen. Kort sagt, makens karaktär växer och blir snällare och mer... Katedralen. I: Cathedral: Stories. New York: Knopf, Cathedral Raymond Carver I sin novell, Cathedral, hävdar författaren Raymond Carver att gemenskap och anknytning är en viktig del av livet.
Berättaren börjar berättelsen som en isolerad man, med få vänner och liten koppling till omvärlden. Hans isolering upprörs av ankomsten av hans frus vän, en blind man. Inledningsvis mycket motståndskraftig mot den blindes intrång i hans värld, värms berättaren gradvis till mannen genom en måltid och beskrivning av ett tv-program. Berättaren är dock inte helt flyttad ur sin isolerade värld förrän han och den blinde börjar rita en katedral tillsammans. Det är denna erfarenhet som förstärker vikten av anslutning och gemenskap inom Carvers katedral.
I början av berättelsen är berättaren tydligt isolerad från resten av världen. Han ser världen på ett definierat, stereotypt sätt, undviker kontakter med andra... Carvers "Cathedral" En analys av tema och handling i Carvers "Cathedral" Raymond Carver säger att i mitten av tiden hade han tröttnat på att läsa och skriva "lång narrativ fiktion" "On riting" Kortare fiktion, fann han, var mer omedelbar. Flannery O'Connor uttrycker en liknande idé i The Habit of Being: för henne var romanen ett litterärt medium som kunde försämra alla ens kreativa krafter. Att övergå till en novell var ett sätt att fly: "Min roman är i ett återvändsgränd.
I själva verket har det varit ett så länge jag kan minnas. Innan jul orkade jag inte längre så jag började med en novell. Det är som att fly från straffanstalten" O'Connor Detta tankesätt kan hjälpa oss att förstå varför Carver övergick till att komponera kortare skönlitterära verk som "Cathedral", ett verk som fungerar som en kort inblick i hur en mans... O'Connor, Flannery. Vanan att vara. NY, NY: Farrar, Straus och Giroux, Berättelsen "The Bridle", till exempel, berättar om vad som kunde ha visat sig vara en familjetragedi. Men skriven av Carver blir den mycket starkare och mer positiv. Efter att ha gått i konkurs inom jordbruket flyttar en familj med sina få ägodelar packade i en kombi till en billig lägenhet på ett hotell någonstans i mellanvästern.
Berättaren, som är den ovänliga och omtänksamma kvinnan som driver hotellet, berättar historien om vad som händer med mamman Betty och de hemska tillfälliga jobb hon tar för att ta hand om sin familj. En dag på en fyllefest vid hotellets pool klättrar hennes man, Holits, upp på taket på en av enheterna för att hoppa i vattnet. Betty ropar, "Vad gör du? Han tittar ner mot poolen och bestämmer sig för hur mycket han måste springa till... Referenser Carver, Raymond. En ny väg till vattenfallet. New York: Atlantic Monthly, ring om du behöver mig. Kibble, Matthew Ed. Scribners skrivserie. Författarna A till Ö. New York: Thompson Gale. Som Bub fick reda på, kan han inte verbalt förmedla begreppet katedral till den blinde mannen.
Han måste visa honom; han kunde inte gå ner på knä och tala den blindes språk. Berättaren medger att han var tvungen att jämna ut sig med Robert: "mitt liv berodde på det. de kunde inte se röken de andades ut. Istället var allt han såg en stereotyp blind man. Bub förväntade sig till exempel att Robert skulle bära solglasögon och när han inte var det blev han chockad. På samma sätt tycks berättaren tro att den blindes skägg på något sätt är malplacerad bara för att Robert inte kan se. Berättarens fördomar står stadigt kvar fram till samtalet om katedralen.
Bub är inte en... Nina Baym. Till exempel, i hustruns dikt, "talade hon om vad hon hade känt vid den tiden, om vad som gick genom hennes sinne när den blinde rörde vid hennes näsa och läppar. Slutligen uppnår berättaren sin uppenbarelse via känseln direkt i slutet av berättelsen när Robert styr sin hand mot en ny nivå av insikt. Berättaren berörs bokstavligt och bildligt. Slutligen konvergerar de litterära elementen för att skapa ironi. Den blinde besitter trots allt större insikt i människans tillstånd än en seende. Den blinde vet intuitivt att TV:n är färg istället för svart och vit -- inte för att han kan se den med sina ögon utan på grund av vad han känner av att vara runt sina värdar.
Berättarens fördomar om världen formas i... Arbete Citerad Carver, R. aymond Carvers "Gazebo" till "vad vi pratar om när vi pratar om kärlek" Hela temat är i hög grad existentialistiskt med båda berättelserna som anspelar på meningslösheten i kärlek, lust, alkoholism, tristess, och genomgående av allt, allt meningslöshet. Livet är lika med döden -- är kanske till och med mer än döden, för medan döden betecknar passivitet och frånvaro av negativitet, är livet fullt av dessa destruktiva element av otrohet, förtvivlan, meningslöshet och vånda. I aymond Carvers "Gazebo" är Duane och Holly, chefer för ett motell, två planlösa karaktärer som en gång hade högre drömmar för sitt liv. Duane är åtminstone en collegeexamen, och från både Duane och Hollys handling och tal får vi ett tydligt intryck av att båda känner sig lurade av sin existens.
De verkar inte göra så mycket. De får gratis logi och hjälpmedel och ett litet stipendium. Och båda längtar efter mer. Referens Carver, R. Vad vi pratar om när vi pratar om kärlek: berättelser. Raymond Carver och kärlekens teman I novellen "hat e Talk About hen e Talk About Love" behandlar Raymond Carver temat kärlek. Genom karaktärerna och deras interaktioner visar Carver kärlekens tomhet och antyder att verklig kärlek inte kan hittas. Carver använder också inställningen för att förvandla denna berättelse om två par till en berättelse som gör universella uttalanden om kärlekens natur.
Terrys karaktärer avslöjar mycket om kärlekens natur. Terry beskriver sitt tidigare kärleksintresse Ed och presenterar honom som ett exempel på verklig kärlek. Hon beskriver hur Ed älskade henne så mycket att hans kärlek överväldigade honom. Han var brutal och våldsam mot henne och försökte till och med döda henne. Även om dessa handlingar verkar beskriva någon som inte verkligen älskar någon, tror Terry motsatsen. Hon tror att äkta kärlek är så intensiv att... New York: Vintage Books. Delaney, B. Pasadena, CA: Salem Press, MagillOnLiterature Plus Maggi, M. Nordgen, J. Och det är tragedin med att inte veta som Marin föreställer sig i berättelsens sista stycke, när hon föreställer sig familjen han lämnade efter sig i Mexiko när de "undrar, rycker på axlarna, minns" den vackra pojken som försvann och som "aldrig hördes från ... igen.
En är filtreringen av berättelsen genom Marins medvetande, så att ämnet för berättelsen inte egentligen är Geraldos korta liv och död - det handlar om vad någon som Marin tänker på när hon betraktar någon som Geraldo. Och det andra faktumet är naturligtvis betoningen på de olika delarna av vad Marin anser: i någon mening är det sorgliga faktumet att Geraldos död underordnat de sorgliga fakta om hans faktiska liv som illegal arbetare i ett främmande land, som kommer att dö utan att någonsin se sin familj igen. Faktumet att…. Verk Citerade Cisneros, Sandra. Steg för att skriva bra. New York: Cengage, Cruz, Felicia J. Harlow, Barbara.
Raleigh-Durham: Duke University Press, symboliken är tydlig här, och den är oroande och fruktansvärd för flickan. Slutligen har flickan och pojken helt olika reaktioner på mannen och hans situation. Flickan tycker synd om honom och inser att hon bevittnar något viktigt, även om hon inte hittar orden för att uttrycka vad det är. Hon dansar med honom och känner en känslomässig koppling till honom, medan pojken bara blir full. Han skriver checken för att köpa möblerna, och har inga andra känslor om vad som händer, det är inte på riktigt, eller det är inte viktigt för honom. I den reaktionen kan han vara väldigt lik den berusade mannen när han blir äldre, och flickan kan bevittna sin egen framtid, vilket är ännu mer skrämmande för henne.
Pojken har lite aning om situationen, varför han inte försöker kommunicera om... Berättaren i "Reunion" har en optimistisk förståelse för livet och känner att det skulle vara omöjligt för honom och hans pappa att inte ha det trevligt att gå ut. Även med det faktum att han är medveten om sin fars alkoholproblem, känner han att deras relation är starkare än hans fars behov av alkohol och att de sannolikt kommer att övervinna sina problem genom att kommunicera. Alkohol är faktiskt en av anledningarna till att Charlie öppnar ögonen och ser den hemska sanningen om sin far. Det är då han inser att hans pappa inte kan bli av med sitt alkoholproblem och att det skulle vara bäst för honom att undvika att träffa honom igen.
Charlie upplever praktiskt taget återfödelse när han ser sin far dricka mycket och uppträda aggressivt. Han inser att det är den här hans far är och att den här personen aldrig är... Citerade verk: Carver, Raymond, "The Cathedral" Cheever, John, "Reunion" Winter, Michael, "Archibald the Arctic". karriär - hur skiljer sig hans sena berättelser från hans tidiga berättelser? AYMOND CAVES WOK aymond Carver skrev från tiden han var ung till sin död vid 50 år Han skrev om sina egna erfarenheter som alkoholist, ung far och arbetare. Hans författarskap klassificerades alltid som postmodernt, men som med de flesta författare förändrades hans författarskap från hans tidiga verk till hans senare verk. En av kontrasterna mellan Carvers tidigare verk och hans senare verk är att äta i minsta detalj.
I "The Idea" använder Carvers karaktärer att äta som ett substitut för kommunikation, särskilt med dem som de borde vara mest intima. I "Cathedral" berättar bagaren för paret vars son... Referenser Brown, Arthur A. Liukkonen, Petri. Kärlek är ett ord som ofta överanvänds och ibland underskattas. Och trots förvirringen som vissa människor har när det gäller att skilja romantisk kärlek från sensuell njutning, eller äkta kärlek från vänskap - kärlek är bland de mest kraftfulla idéerna i världen. Med tanke på all spänning och hat i världen, är det denna tidnings uppfattning att all kärlek är god kärlek, oavsett hur bisarr eller bysantinsk den kan verka för samhället. De vitt skilda och olika typer av kärlek som författaren Raymond Carver anspelar på i sin novell återspeglar helt enkelt den stora klyftan mellan en personlighet och nästa.
Det kan tyckas uppenbart att säga detta, men individuella förhållningssätt till kärlek – och reflektioner kring kärlek – baseras förstås på varje människas livserfarenheter. Bob Dylan skrev en låt - "Love is Just a Four-Letter ord" - som har en ironisk twist till... O'Connor Det är genom ett hemskt våldsdåd som mormodern och vi förstår att saker och ting inte alltid går som vi planerar och att vissa berättelser inte får ett lyckligt slut. I "Cathedral" använder Carver en mindre dramatisk miljö för att förmedla ett budskap till oss. I den här berättelsen är berättaren orolig över Roberts besök och vet inte hur de ska bete sig när de träffas första gången. Det är bara genom ett samtal om katedraler som låter berättaren upptäcka något om Robert och sig själv. Inställningen är betydelsefull eftersom det här är platsen där berättaren och Robert möts och där berättaren har sin uppenbarelse.
Stämningen i hemmet ändras från negativ till positiv. Synen blir betydelsefull i berättelsen också eftersom det är vad hela berättelsen kretsar kring och det är det som i slutändan för de två männen närmare. Eftersom den…. Kennedy och Dana Gioia, red. New York: Longman. Därför väver Johnson in smarta och gripande paradoxer i såväl språket som de övergripande teman. Den enögde mannen kunde ha dött eller tappat sitt goda öga, som sjuksköterskan påpekar. Han klarar sig oskadd och ser vad hans fru förbjöd honom att se. På samma sätt kunde Hardie ha mött en immanent död i kriget men han överlever genom att gå AOL.
I båda fallen är att undergräva social konvention en nyckel till befrielse. Religionens paradox förmedlas också genom ett skickligt språkbruk. I "Cathedral" representerar titelbilden symbolen för religiösa strävanden. En katedral är ett Guds hus; men det huset leder inte nödvändigtvis till andligt uppvaknande. Tvärtom blir huset där berättelsen utspelar sig en zon för andligt uppvaknande. Den blinde mannen och berättaren använder det uråldriga sakramentet cannabis för att utforska den verkliga meningen med mänsklig existens, som... htm Johnson, Denis. Valet kan inte förnekas eller dupliceras, men man gör valet utan förutseende, nästan som blint.
Och i slutet, när man fortsätter att stöta på olika gafflar längs vägen, har de ändlösa stigarna liten chans att någonsin ge resenären ett andra val. Man kan se detta som likt Mrs. Gräsands byte. När hon ser ut i framtiden ser hon oändliga möjligheter till val och ingenting känns som att hon någonsin skulle återvända till det bestämda äktenskapets tillstånd. Till skillnad från i Chopin bestämmer sig resenären för att ta vägen. I Chopin tvingar vägen... Bibliografi Carver, Raymond. Katedralen: berättelser. New York: Vintage. Chopin, Kate. The Awakening och utvald kort fiktion. Frost, Robert. The Poetry of Robert Frost: de samlade dikterna E. Lathem, Ed. New York: Holt. Men berättaren kommer så småningom att erkänna sin okunnighet efter att den blinde presenterar saker för honom från hans synvinkel.
John passar perfekt i denna situation, med tanke på att det främjar konceptet att individer sannolikt kommer att uttrycka mer uppskattning mot världen som helhet och mot saker som tidigare verkade ointressanta. James gäller också i denna situation eftersom den betonar att svartsjuka och självisk ambition sannolikt kommer att störa freden inom en familj. Berättaren har svårt att njuta av livet till fullo eftersom han är avundsjuk och avundsjuk på sin frus vänner. Adams som de första personerna som drar en lott under lotteriet och det skulle vara absurt för någon att anse att detta inte står som en referens till Adam som den första människan som Gud skapade. Det faktum att Tessie Hutchinson avstår från... Citerade verk: Carver, Raymond, "Cathedral," Random House, Så i vissa fall är ledarskap inte nödvändigtvis kopplat till ansvar för männen, utan snarare med relationen till de personer som leds.
Napoleon kunde koncentrera sina mäns energi på ett sätt som tjänade hans bästa. Detta hänger ihop med Raymond Carvers berättelse, i den meningen att bra ledarskap också handlar om bra kommunikation, om förmågan att förmedla rätt budskap. Huvudtemat i hans berättelse är kommunikation eller brist på , nämligen att hitta de rätta orden att förmedla till de andra. De rätta orden är grundläggande, eftersom de hjälper till att koppla samman individer och att främja denna relation är kanske den viktigaste delen av ett gott ledarskap. Den viktigaste punkten i "Cathedral", ur ett ledarskapsperspektiv, är när maken finner sig själv med att tappa ord när han försöker beskriva katedralen för Robert.
Han är genom hela historien... Bibliografi 1. O'Brien, Tim The Things They Carried. Boston: Houghton Mifflin Harcourt 2. Carver, Raymond Cathedral New York: Knopf 3. Chemers M. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. Individuell kunskap och makt 1800-talspoeten Emily Dickinson är känd för sitt skrivande om den ibland udda egenskapen att vara människa, eller snarare de onaturliga sociala normer som mänskligheten har konstruerat. Trots de bästa ansträngningarna från de filosofer och statsmän som har fostrat västerländska principer om sunt förnuft genom århundradena, är människor inte matematiska säkerheter; och även om allmänna regler är väsentliga för befolkningens välbefinnande, kan individuella liv inte dikteras av en standardiserad social formel.
Sann mänsklig tillväxt och framsteg är en resa som ofta tas ensam, där en person måste utveckla sina egna idéer om rätt och fel. Denna korta uppsats undersöker tre olika sätt på vilket individuell kunskap och kraft skapas, främjas och... Varje ledare använder sin egen inställning till att leda, och även om det finns liknande aspekter på beteendet hos de flesta ledare, spelas hur ledare närmar sig sina styrkor på olika sätt. I litteratur som den blinde mannen i katedralen och i det verkliga livet som Abraham Lincolns uppförande i en politisk situation ger ledare robusta exempel på hur man får saker gjorda och hur man kan påverka andras handlingar. Den här artikeln använder flera individers ledarskapsstilar och beteenden för att visa sina egenskaper eller, i Jimmy Cross fallet, brist på ledarskapsegenskaper när de leder - och uppsatsen pekar på den integritet som individerna visade i processen för sitt ledarskap.
Ledarskap och integritet Abraham Lincoln -- ämnet idag... Verk som citeras Abrashoff, Michael D. It's Your Ship: Management Techniques från the Best Damn Ship in the Navy. New York: Warner Books. Cathedral: Raymond Carver, i Wadsworth Casebook Series for Reading, Research and Writing, Ed. Laurie Kirszner. Independence, KY: Cengage Learning. Moreton, Catherine L. OK berättelser och dikter. Essäer som erbjuder en klyschig modernistisk syn på författaren. Vissa historier är återvunna. flagga 3 gillar · Gilla · se recension. 25 apr, Jennifer betygsatte att den verkligen gillade den. Fires är en blandning av Carvers essäer, dikter och tidiga versioner av noveller, några publicerade i "What We Talk About When We Talk About Love", stycken som inte riktigt hänger ihop men som inte riktigt passar med hans andra verk.
Det är en fantastisk läsning och ger några verkliga insikter om Carver och hans författarskap. Jag gillade särskilt essäerna, som alla handlar om skrivande och hans influenser, och som erbjuder några bra råd till andra författare och till och med inspiration, med tanke på att Carver kämpade för att vara författare medan w Fires är en blandning av Carvers essäer, dikter och tidiga versioner av noveller, några publicerade i "What We Talk About When We Talk About Love", stycken som inte riktigt hänger ihop men som inte riktigt passar med hans andra verk. Jag gillade särskilt uppsatserna, som handlar om att skriva och hans influenser, och som erbjuder några bra råd till andra författare och till och med inspiration, med tanke på att Carver kämpade för att vara författare samtidigt som han jobbade med ströjobb och fostrade två barn med sin fru.
De är skrivna i den där realistiska, så här-är-det-är, Carver-stil. Varför valde han noveller? Han hade inte tid eller fokus för en roman. De påminner mig lite om Stephen Kings "On Writing", och jag måste titta tillbaka för att se om King hänvisar till Carver i sina influenser. Båda böckerna har den där intima känslan av berättaren som sitter bakom skrivbordet och berättar allt du vill veta om sig själva. Jag önskar bara att Carver hade skrivit ännu mer. Det finns den här raden i uppsatsen "Fires", där han skriver om sina influenser, han berättar en historia om att vara på tvättstugan en dag och ha en av de där ögonblicken där du alltför tydligt ser vem du är: "Men jag minns att tänka i det ögonblicket, mitt i känslorna av hjälplös frustration som hade mig nära tårar, att ingenting - och broder, jag menar ingenting - som någonsin hänt mig på denna jord kunde komma var som helst i närheten, möjligen kunde vara lika viktigt för mig, kunde göra lika stor skillnad, som det faktum att jag hade två barn.
I "On Writing" ger Carver oss sin filosofi om vad som skapar bra skrivande: spela inte läsaren spratt, gör ditt bästa och ta dig tid att välja rätt ord. Det sista stycket verkar särskilt relevant nuförtiden när vi har fler ställen att uttrycka oss på än någonsin tidigare - texter, tweets, Facebook-uppdateringar, recensioner av goodreads, etc. Ord att leva efter. Visa alla 8 kommentarer. 16 jan, Caspar Bryant betygsatte att den gillade den · recension av en annan utgåva. Detta är min introduktion till Carver, så jag vill inte göra oeuvristiska generaliseringar, men jag tror att det tjänar det syftet underbart. Fires innehåller essäer, en liten samling noveller och femtio dikter.
Överlägset tror jag att essäerna är höjdpunkten i den här boken - särskilt Carvers reflektioner kring skrivandet. Uppsatsen om hans far är också värd att titta på. Dikterna är mer varierande. Vissa är tråkiga, men jag njuter av de mer självmedvetna litterära försöken, särskilt de som detta är min introduktion till Carver, så jag vill inte göra oeuvristiska generaliseringar, men jag tycker att det tjänar det syftet underbart. Vissa är tråkiga, men jag gillar de mer självmedvetna litterära försöken, särskilt de som hänvisar till andra författare. Med det stora undantaget från Bukowski-dikten, som var ett riktigt lågt ljus i den här boken. Trots Carvers undvikande kommentarer om litterärt inflytande är novellerna otroligt faulkneriska, bara belägna i ett lite senare Amerika.
Påminde mig om den underbara Wim Wenders-filmen Paris, Texas flagga 2 likes · Gilla · se recension. Dec 09, Fee Anyau betygsatte att den verkligen gillade den · recension av en annan utgåva. Det här är den bästa kollektionen om du vill lära känna Carver. Det börjar med en uppsats om hans far och sedan hans mentor. På ett ytligt sätt för att beskriva det låter till och med hans dikter som hans noveller. Efter att ha läst tre av hans samlingar bara i år, och en sista. Detta är den bästa samlingen om du vill lära känna Carver. Är jag ett fan? Kommer mitt framtida skrivande att påverkas av hans stil?
Jul 04, Brennan Humphreys betygsatte det att det var fantastiskt · recension av en annan utgåva. Man, en skönhet i en bok för Carver-älskare Carlovers? En blandning av facklitteraturessäer, dikter, noveller, en omfattande intervju och ett efterord från Ray själv. Han var en vanlig man med ett tålmodigt öga för gripande, poesi och verklighet. Jan 02, Realini betygsatte det att det var fantastiskt · recension av en annan utgåva Hyllor: förtjusande , favoriter , mästerverk , pulitzer. Efter uppsatsen On Writing förklarar Raymond Carver mer om sin konst, det lidande som är inblandat i den: - Bränder Läsaren får veta om det största inflytandet på författaren, de svårigheter som utstått och några av hans övertygelser. Hans barn hade störst inflytande på Raymond Carver. Läsaren påverkas av lidandet, fattigdomen som författaren och hans familj fick utstå; de hade svårt att ställa bröd på bordet.
Författaren uppger att han tog nästan vilket jobb han kunde hitta, från vaktmästare till att plocka upp prästkragar under dagtid. Han hittade inte tillräckligt med tid att arbeta och försökte få en timme under arbetsdagar och om det inte var möjligt att försöka arbeta på helger. Han övervägde till och med obligations- eller inkasso vid ett tillfälle - jag glömde vilket som nämndes i en annons ... men författaren fattade det inte. Hans fru var servitris i många år och hon blev senare skollärare, men de hade länge problem med att hitta en tjänst som passade deras kompetens. Raymond Carver nämner Henry Miller, som skulle ha sagt om sitt författarskap, medan han var engagerad i The Tropic of Cancer, en bok som författaren till Fires älskar men jag inte kunde läsa, förutom det första kapitlet eller så... - Henry Miller var orolig för att någon kan komma och ta stolen under honom medan han skrev - Raymond Carver verkar ha varit i ungefär samma situation Det finns en incident i en tvättomat.
Raymond Carver har väntat i ungefär trettio minuter och försökt få in sina kläder i en torktumlare, men utan framgång. Han är redan spänd och letar efter en öppning, en maskin som har avslutat sin cykel och kanske kan han vara först. Nu tänker jag på positiv psykologi och forskning som visar att föräldrar är lyckligare när... deras barn flyttar hemifrån... Som förälder till en tonåring tror jag att jag förstår känslan och föreställer mig när jag inte behöver konfrontera och svara på en dotter som ser nästan allt jag gör med en fördömande kommentar eller rättelse.
Problemen som Raymond Carver hade att möta var inte bara ekonomiska, eller den trängande bristen på tid att skriva. 17 jan, Sarah betygsatte att det gillade det verkligen · recension av en annan upplaga Hyllor: poesi , noveller , essäer , fiktion. En annan utmärkt samling från Raymond Carver, den här ett urval av 4 essäer, 50 dikter och 7 noveller. Jag läste inte den här boken i "rätt" ordning, läste först dikterna, sedan novellerna, avslutade med uppsatserna, men jag tror att det är bäst att börja med uppsatserna eftersom det är här som Carver pratar om sina barn , hans far, hans författarskap och hans influenser, ger ett litet sammanhang åt innehållet i några av hans dikter och noveller.
Jag gillade särskilt avsnittet En annan utmärkt samling från Raymond Carver, den här ett urval av 4 essäer, 50 dikter och 7 noveller. Jag gillade särskilt avsnittet där han pratar om att vara i en tvättomat i Iowa City på 60-talet, att han och hans fru kämpade för att klara sig, och det går upp för honom att ingenting kan vara så viktigt eller göra så stor skillnad i hans liv som det faktum att han var pappa till två barn. Dikterna var bra också, men som en som inte är så in i poesi var de inte den starkaste delen av samlingen för mig. Teman här är jämförbara med dem i Carvers fiktion - äktenskapsfrågor, alkoholism, jakt och ensamhet eller brist på det. Jag hade läst någonstans att ett par av dessa noveller hade publicerats i andra samlingar tidigare, att det här var tidiga utkast till de berättelserna, men jag kände bara igen den sista, "Så mycket vatten så nära hemmet".
De andra berättelserna som stack ut för mig var "Fasanen", "Lögnen" och "The Cabin", alla lysande exempel på hur Carver var en novellmästare utan motstycke. Fires kan vara en bra introduktion till Carver - du får prova alla typer av hans författarskap - men jag tror på det hela taget att berättelserna i Will You Please Be Quiet, Please? förbli bäst. Fortfarande en fantastisk samling och väl värd att kolla in! Visa 2 kommentarer. 13 juli, Daniel tyckte att det var fantastiskt. Rekommenderat till Daniel av: Jennifer netherby. Hyllor: böcker-om-skrivande , böcker-om-författare , Min vän Jennifer tack för att du lånade ut den till mig, Jennifer!
så jag kommer inte skriva en lång recension här. Jag vill dock uppmärksamma "You Don't Know What Love Is an Evening with Charles Bukowski", som jag antar är ganska mycket en avskrift av "Fires: Essays, Poems, Stories" är nästan felfri och rekommenderas starkt till alla som antingen kommer till Raymond Carver för första gången eller redan är ett fan av hans arbete. Jag vill dock uppmärksamma "You Don't Know What Love Is an Evening with Charles Bukowski", som jag antar är ganska mycket en avskrift av just det, i form av en femsidig dikt. Även om fans av vare sig Carver eller Bukowski inte kommer att behöva det, här är ett kort utdrag för att väcka aptiten: Bukowski det här är livet jag säger att det är bra att vara fattig det är bra att ha hemorrojder det är bra att vara kär Men du gör det inte vet hur det är Du vet inte hur det är att vara kär Om du kunde se henne skulle du veta vad jag menar Dikterna, essäerna, särskilt den om Carvers far, och berättelserna -- berättelserna, herregud , berättelserna -- i "Fires" är alla helt enkelt lysande.
Läser mindre den här recensionen, mer läser boken. Visa alla 15 kommentarer. Jul 09, Vishal betygsatte att det verkligen gillade det. Av alla underbara verk i den här samlingen av essäer, kortfilmer och dikter är The Cabin kanske exemplet på typiska Carver. Förvånansvärt levande bara några få ord i, Carver väljer sina ord sparsamt och kärleksfullt som en målare väljer sina blandningar av färger och nyanser. Det händer inte mycket, ändå känns allt. Fires tillfredsställde också min nyfikenhet att läsa hans poesi, en blandning av rörande, abstrakt, olycksbådande och - i fallet med You Don't Know What Love is, en redogörelse för en kväll s Av alla underbara verk i denna samling av essäer, kortfilmer och dikter, The Cabin är kanske exemplet på typiska Carver.
Fires tillfredsställde också min nyfikenhet att läsa hans poesi, en blandning av rörande, abstrakt, olycksbådande och - i fallet med You Don't Know What Love is, en redogörelse för en kväll som tillbringades med en medbrödare i ord Bukowski - knivskarp roligt också. Hans dikter och hans ord öppnar världar inom en, inspirerar en att skriva och slår med ett pulserande liv som för att säga: 'Det här kan också bli ditt liv'. Jun 25, Liina Bachmann betygsatte att den verkligen gillade den · recension av en annan utgåva Hyllor: Writers don't need trick or jippon or even necessarily need to be the smartest fellows on the block. Med risk för att framstå som dum behöver en författare ibland bara kunna stå och gapa över den eller den saken - en solnedgång eller en gammal sko - i absolut och enkel häpnad Fires är en samling av 4 essäer, ca 50 dikter och 7 korta historier.
Uppsatserna och berättelserna är väldigt mycket bra, dikterna några bra en del bleknade i jämförelse med de fyra stjärnorna bara för att poemerna inte var lika starka som resten. Uppsatserna och berättelserna är mycket mycket bra, dikterna några bra en del bleknade i jämförelse med prosa. Tre av dessa essäer handlar om skrivandet och influenserna Carver hade på sitt arbete - hans lärare John Gardner och hans egna barn. Jag tror att det är viktig läsning för alla som vill skriva, skriva eller vill förstå sitt verk eller någon litterär skönlitteratur bättre. Det kastar också ljus över hans egen berömda glesa stil. Och precis som jag misstänkte – revision är en väsentlig del av det. Carver gjorde det inte stort innan han skrev flera år och han är det främsta exemplet på hur talang ensam inte gör någonting alls, hans stil skapades medvetet.
Det finns också en mycket gripande essä om hans far. Liksom karaktärerna i hans egna berättelser var hans far en enkel arbetarklassman. Med den uppsatsen förstod jag varför vissa av hans berättelser verkar så ömma för mig. Det är mäns och kvinnors intima dagliga rutiner som motsätter sig de hårda verkligheterna att klara sig och få det att gå ihop. Att ta en whisky, röka i sängen, titta på en TV en solig dag med gardinerna fördragna, vilja ha sex men vara för lat eller trött för det men inte bry sig om någondera för det finns en varm förtrogenhet som tillåter avsaknaden av det. Hemmet blir denna varma fristad där karaktärerna gömmer sig från världen. Berättelserna i den här samlingen var lite mer nervösa och hade mer olycksbådande underströmmar än de andra som jag har läst hittills. Jag tror inte att det här kan göras bättre.
Kanske briljerar Shirley Jackson i det på relativt samma nivå. Att läsaren kan känna det osagda ännu starkare än vad som är uppenbart. So Much Water So Close to Home var oförglömlig i det avseendet, men alla historier var lysande. Jag tror att att ha böcker som denna gör det ganska svårt att utforska nya författare med bravur eftersom ofta till och med omläsning av Carver eller någon annan författare på samma nivå vida överträffar läsningen av allt modernt. flagga 1 gilla · Gilla · se recension. 27 apr, Peyton Van amburgh betygsatte att det verkligen gillade det. uppsatserna är ok, mestadels insikter i Carvers process, som uppenbarligen är ganska specifik och okomplicerad. Poesin jag gillade verkligen. Berättelserna är ganska intressanta.
Carver kände sig tydligt kränkt av redigeringarna som gjordes i den ursprungliga publikationen av What We Talk About When We Talk About Love, eftersom 3 av dessa berättelser visas här i ett annat format. Versionen här av "Så mycket vatten så nära hemmet" är den bästa berättelse han någonsin skrivit. Jag älskade också verkligen "Where is Everyone? Endast för fans, den här kollektionen är bara för dem som kanske vill ha mer personlig inblick i Carver. 31 okt, Vicky betygsatte att den gillade den · recension av en annan utgåva Hyllor: klassiker-jag-har-läst. Jag vet inte hur de gör. Men de gör det utan att du inser det eller vill att de ska göra det". Jag gillade verkligen den här boken, speciellt de fyra essäerna och novellerna.
Dessutom tror jag att jag har hittat en av mina favoritnoveller av Carver som heter Distance och den var supercool. Men jag är inte ett stort fan av poesi och även om jag gillade hans grejer så tror jag inte att något av det var superminnesvärt. Jag tycker ändå att det är en ganska bra bok och också ett bra ställe att börja med Carver eftersom "Saker förändras, säger han. Ändå tycker jag att det är en ganska bra bok och också ett bra ställe att börja med Carver eftersom du har lite av allt essäer, berättelser och dikter och det kan ge en bättre känsla av vem han var som författare och hans skrivstil.
Jan 04, Sydney Wilson betygsatte att den verkligen gillade den · recension av en annan utgåva. Raymond Carver var definitivt inspirerad av Earnest Hemingway och det märks. Han skriver kvinnliga berättelser riktigt bra! Aug 30, dead letter office betygsatt det gillade det. Jag gillade inte detta lika mycket som jag gillade katedralen. För att vara rättvis har jag aldrig gillat någon samling kort skönlitteratur så mycket som jag gillade Cathedral. Mina favoriter i detta var några av dikterna. Uppsatserna och berättelserna och några av dikterna verkade infekterade av alkoholism och av en troligtvis relaterad ondska som för mig fördunklade skriftens originalitet.
En takeaway: Raymond Carver verkar inte gilla barn och hyser en särskild förbittring mot sina egna. Jan 05, Ramzzi Fariñas betygsatte att det var ok Hyllor: poesi. Även om det är relaterbart, inhemskt och verkligen uppriktigt för att vara enkel och exakt när det gäller att visa kanterna på ett hus och karaktärerna som bor i en sådan domän, är jag inte nära övertygad om Raymond Carvers innehåll - vare sig det är i stil eller de teman han vill peka på. Hans röst känns som en hemingway av andra klassen, och för att vara på allvar är Ernest bättre. Raymonds verk är manliga, sant nog, men han har varit så begränsad i att vara lyrisk - hans minimalistiska prosa förmedlar inte litterära meriter som Hemingway hade gjort.
No jo Även om det är relaterbart, inhemskt och verkligen uppriktigt för att vara enkel och exakt när det gäller att visa kanterna på ett hus och karaktärerna som bor i en sådan domän, är jag inte nära övertygad om Raymond Carvers innehåll - vare sig det är i stil eller de teman han vill peka på ut. Inga journalistiska utflykter, inte heller en högre mänsklig värdering närvarande, ingen konst längs orden, förutom de exakta erfarenheterna av det amerikanska livet - berättade på ett tråkigt sätt. Och hans samling är mer absurd med hans dikter. Jag kan inte se, höra, inte heller känna åtminstone musiken och den sorgliga vistelsen av en poet här.
Det är som om han insisterade på att hans dikter var dikter, men för att vara ärlig så var detta vad Jose Garcia Villa föreläste för sina studenter då i New York: "hackad prosa. Hur kommer det sig att han är vördad som en av USA:s största författare? Om någon under den Hemingway-liknande skriften inte anses vara litterär, varför är Carver nära den förlorade generationens Nobelpristagare? Sann litteratur kanske, verkligen har varit på tillbakagång när amerikansk litteratur hyllades med sådana som Carver. 04 dec, Alex bedömde att det verkligen gillade det. Enligt efterordet reviderade Carver "Så mycket vatten så nära hemmet", och även om jag inte visste att när jag läste versionen av berättelsen i den här boken, fann jag mig mycket mer engagerad i och störd av berättelsen den här gången runt omkring.
I Carvers intervju med Paris Review som finns i slutet av boken ger han några tankar om syftet med fiktion: "Det behöver inte göra någonting. Det måste bara finnas där för det häftiga nöjet vi tar av att göra det, och den annorlunda typen av. Enligt efterordet reviderade Carver "Så mycket vatten så nära hemmet", och även om jag inte visste det när jag läste versionen av berättelsen i den här boken fann jag mig själv mycket mer engagerad i och störd av berättelsen den här gången. Det måste bara finnas där för det häftiga nöjet vi tar av att göra det, och det annorlunda nöjet som tas av att läsa något som är hållbart och gjort för att hålla, samt vackert i och för sig.
Något som kastar av sig dessa gnistor - ett ihållande och stadigt sken, hur svagt det än är. 10 feb, Lisa bedömde att det var fantastiskt · recension av en annan utgåva. Jag ger den här boken fem stjärnor för att jag älskar Raymond Carver, men jag är besviken på just mitt exemplar. Jag fick den i en begagnad bokhandel och den såg fin ut på utsidan, men den måste ha varit ett tryckfel. I en av berättelserna saknades en sida, och senare i boken upprepades en stor del av sidorna, så det slutade med att jag saknade fyra berättelser helt. Hur går det ens till? Jan 08, Sheri Hopsy betygsatte att den verkligen gillade den. 18 maj, B. Rule betygsatte den gillade den · recension av en annan utgåva. Det går inte att förneka att Carver är en begåvad författare, och det är lätt att se vad Lish såg i honom: han har insupat Lishian uttrycksekonomi med sin modersmjölk.
Varje mening landar med en soliditet av oundviklighet, som om den måste innehålla orden som utgör den och ingen annan. Det är en stil att beundras för sin känsla av kontroll. Men inte nödvändigtvis för dess skönhet. Det finns några vackra repliker här, så klart, men mest ska vi förundras över den kalla precisionen snarare än att fira ovanligt. Det går inte att förneka att Carver är en begåvad författare, och det är lätt att se vad Lish såg i honom: han har insupat Lishian ekonomi uttryck med sin moders mjölk. Det finns några vackra linjer här, så klart, men mest ska vi förundras över den kalla precisionen snarare än att fira ovanliga ordkombinationer eller poetisk eld.
Uppsatserna här är mest skrivråd och reminiscenser. Jag njöt av att få en glimt av en yngre Carver och hans förundran över det osannolika i hans egen framgång som författare. Hans hyllning till sin lärare John Gardner är påverkande och uppskattande, men också ganska skärande. Titelstycket är det bästa av essäerna, eftersom Carver på ett rakt sätt behandlar effekten av föräldraskap på alla aspekter av livets arbete. Jag uppskattade särskilt hans erkännande av att hans barn är det gravitationsobjekt som allt hans arbete kretsar kring, långt överskuggande mindre influenser som böcker han har läst eller lärare han har haft.
Jag tror att varje förälder kan förstå det komplicerade, obönhörliga och allomfattande sättet att dina barn inte lämnar något oförändrat i ditt liv. De flesta av dikterna här är medelmåttiga, även om jag ylade över hans borttagande av Bukowski och hans pompösa, berusade hotellrumsdeklarationer. De mest framträdande teman är fiske, dryck och själva poesin. Berättelserna här känns mer som utkast eller mindre ansträngningar. Ingen av dem landar riktigt lika hårt som de bästa av hans andra samlingar, men några är fortfarande ganska bra. De flesta av dem bearbetar liknande scener: arbetande människor som kämpar med alkohol, sin egen ensamhet och sina partners. Den sista historien, om effekten på ett äktenskap av maken som hittar en död kropp på en fisketur, är förmodligen den mest effektiva träningen av temat.
Jag gillade också "Fasanen", om effekten på ett förhållande av mannen som slår en fasan när han körde. Carver älskar verkligen att visa hur en subtil, till synes mindre händelse kan förändra perspektiv så fundamentalt att allt måste förändras. Den värsta historien här är förmodligen "Lögnen". Carver talar i uppsatserna mot att skriva med "trick", men jag ansåg den här historien vara ett utmärkt exempel på den synden. Det här är en anständig samling för dem som redan är insatta i Carvers mysterier, men jag skulle börja någon annanstans som en ny postulant. flagga Gilla · se recension. 22 juli, Laszlo Szerdahelyi tyckte att det var fantastiskt. Jag antar att det vid det här laget inte finns något om Carver som kan sägas som inte redan har sagts. Sömlös minimalistisk prosa som bryter igenom lagret av känslor som ligger precis under huden och går rakt in i hjärtat, en kort skarp stöt.
Det är Carver i ett nötskal, hans prosa och hans poesi. Men som med det mesta lär man sig alltid mer och 4 essäer, 7 noveller och 52 dikter senare, det finns alltid mer att lära, mer djup, mer förståelse för hans karaktär som författare och hans förmåga, antar jag just nu, det finns inget om Carver som kan sägas som inte redan har sagts. Men som med det mesta lär man sig alltid mer och 4 essäer, 7 noveller och 52 dikter senare, det finns alltid mer att lära, mer djup, mer förståelse för hans karaktär som författare och hans förmåga att sätta sig i sina karaktärers skor. Uppsatserna erbjöd en trevlig biografisk inblick i hans bakgrund, hans förhållande till skrivandet, till hans familj, hans barn i synnerhet och hans far samt hans skrivande mentor John Gardner.
Dikterna, särskilt de som samlades i första delen och hans kväll med Bukowski är värda att läsa om och om igen, sublimt vackra och samtidigt smärtsamma. Hans berättelser erbjuder vad, för de som är bekanta med Carvers verk redan vet är den vanliga Carver-magin, någon Hemingway träffar Joyce, Bukowski tittar förbi och Faulkner vinkar från ett närliggande fönster och det hela slutar halvvägs, fruset på något sätt, whisky i glas på bordet, cigaretter som pyr i evighet. Samlingen är också en bra förrätt, ett trevligt dopp i sinnet som för fram hans skapelser, hans poesi och hans prosa, som alla samlas för en veritabel uppvisning av makt och litterär skicklighet som bara Carver kan ge.
4 april, Matt betygsatte att det gillade det. Jag tyckte att uppsatserna i Fires var inspirerande och briljant skrivna. Jag fann en handfull av dikterna läsbara och berättelserna; som en samling berättelser fann jag att de inte matchade dem. Uppsatser: Jag tyckte mest om On Writing and Fires. On Writing inspirerade mig och fyllde mig med hopp. Jag tyckte att det var gripande autentiskt, som de flesta av hans andra verk. Jag tyckte att det var en jag tyckte att uppsatserna i Fires var inspirerande och briljant skrivna. Jag tyckte att det var en spännande inblick i Carvers privatliv. Dikter: Jag älskade At Night The Salmon Move, Trying To Sleep Late On A Saturday Morning in November.
At Night The Salmon Move skickade mig in i ett mentalt tillstånd av välkommen sörjhet. Den sista raden i dikten fick mig att känna mig bakfull. Att försöka sova sent på en lördagsmorgon i november fick en tår i ögat. Tanken på att finna frälsning med våld kom till mig. Berättelser: The Cabin fängslade mig mest. Inramningen kändes bekväm och handlingen kändes autentisk. Det lämnade mig med en känsla av att desperat ville åka hem.
No comments:
Post a Comment