Det gav inte bara praktiska fördelar, utan bidrog också till att förändra blindhetens kulturella status. Definition och exempel på humoristiska uppsatser. Hur man skriver ämnesmeningar En ämnesmening sammanfattar huvudpoängen i varje stycke. När behöver jag citera källor? En uppsats är en fokuserad skrift som förklarar, argumenterar, formellt uppsatsexempel, beskriver eller berättar.
Vanliga frågor om att skriva en uppsats
Publicerad den 9 februari av Shane Bryson. Reviderad den 6 december av Shona McCombes. Detta exempel guidar dig genom strukturen för en uppsats. Den visar hur man bygger en effektiv introduktion fokuserade stycken tydliga övergångar mellan idéer och en stark slutsats. Varje stycke tar upp en enda central punkt, introducerad av en ämnesmening och varje punkt är direkt relaterad till avhandlingens uttalande. Exempel på en välstrukturerad uppsats An Appeal to the Senses: Formellt uppsatsexempel Utveckling av punktskriftssystemet i 1800-talets Frankrike Uppfinningen av punktskrift var en stor vändpunkt i handikapphistorien.
Skrivsystemet med upphöjda prickar som används av synskadade utvecklades av Louis Braille i 1800-talets Frankrike. I ett samhälle som inte värdesätter funktionshindrade i allmänhet var blindhet särskilt stigmatiserat, och brist på tillgång till läsning och skrivning var ett betydande hinder för socialt deltagande. Tanken med taktil läsning var inte helt ny, men befintliga metoder baserade på seende system var svåra att lära sig och använda. Det gav inte bara praktiska fördelar, utan bidrog också till att förändra blindhetens kulturella status.
Denna uppsats börjar med att diskutera blinda människors situation under artonhundratalet Formellt uppsatsexempel. Den beskriver sedan uppfinningen av punktskrift och den gradvisa processen för dess acceptans inom blindundervisning. Brist på tillgång till läsning och skrivning satte blinda människor i ett allvarligt underläge i 1800-talets samhälle. Text var en av de primära metoderna genom vilka människor engagerade sig i kultur, kommunicerade med andra och fick tillgång till information; utan ett välutvecklat lässystem som inte förlitade sig på synen uteslöts blinda från socialt deltagande formellt uppsatsexempel allmänt trott att blinda människor var oförmögna att utöva ett yrke eller förbättra sig själva genom kultur Weygand, Detta visar vikten av att läsa och skriva för social status vid den tiden: utan tillgång till text ansågs det omöjligt att fullt ut delta i samhället.
Blinda var utestängda från den seende världen, men var också helt beroende av seende för information och utbildning. I Frankrike, debatter formellt uppsatsexempel hur man handskas med funktionshinder ledde till att olika strategier antogs över tid. Medan personer med tillfälliga svårigheter kunde få tillgång till allmän välfärd, var det vanligaste svaret på personer med långvariga funktionshinder, såsom hörsel- eller synnedsättning, att gruppera dem på institutioner Formellt uppsatsexempel, Till en början skapades ett gemensamt institut för blinda och döva, och formellt uppsatsexempel partnerskapet motiverades mer av ekonomiska överväganden än av invånarnas välbefinnande, institutet syftade till att hjälpa människor att utveckla kunskaper värdefulla för samhället Weygand, så småningom separerades blinda institutioner från döva institutioner, och fokus flyttades mot utbildning av blinda, som var fallet för Royal Institute for Blind Youth, som Louis Braille deltog i Jimenez et al., Det växande erkännandet av det unika med olika funktionshinder ledde till mer riktade utbildningsstrategier, vilket främjade en miljö där fördelarna med en specifikt blind utbildning kunde vara mer allmänt erkänd.
Flera olika system för taktil läsning kan ses som föregångare till metoden Louis Braille utvecklade, men dessa system utvecklades alla utifrån det seende systemet, formellt uppsatsexempel. Att läsa på det här sättet visade sig vara en ganska mödosam uppgift, eftersom formellt uppsatsexempel var formellt uppsatsexempel att särskilja genom beröring. Den präglade formellt uppsatsexempel Metoden baserades på lässystemet för seende personer, med minimal anpassning för de med synnedsättning, formellt uppsatsexempel. Som ett resultat fick denna metod inte någon betydande framgång bland blinda elever. Hans avsikt var att utveckla ett system som skulle tillåta militären att kommunicera på natten utan behov av ljus Herron. Koden utvecklad av Barbier var fonetisk Jimenez et al.
Barbier upptäckte att varianter av upphöjda prickar inom en kvadrat var den enklaste metoden att läsa genom att beröra Jimenez et al. Detta system visade sig vara effektivt för överföring av korta meddelanden mellan militär personal, formellt uppsatsexempel, men symbolerna var för stora för fingertoppen, vilket avsevärt minskade hastigheten med vilken ett meddelande kunde läsas. Herron. Av denna anledning var det olämpligt för dagligt bruk och användes inte allmänt i det blinda samhället. Jämfört med de 26 bokstäverna i det latinska alfabetet var detta en absurt hög siffra. Punktskrift behöll den upphöjda punktformen, men utvecklade ett mer lätthanterligt system som skulle återspegla det seende alfabetet. Medan punktskriftssystemet blev omedelbart populärt bland blinda studenter vid institutet i Paris, formellt uppsatsexempel, det måste vinna acceptans bland de seende innan det antogs i hela Frankrike.
Detta stöd var formellt uppsatsexempel eftersom seende lärare och ledare hade den ultimata kontrollen över formellt uppsatsexempel av punktskriftsresurser. Detta motstånd var symptomatisk för den rådande attityden att den blinda befolkningen måste anpassa sig till den seende världen snarare än att utveckla sina egna verktyg och metoder. Även om blinda förblev marginaliserade under artonhundratalet, gav punktskriftssystemet dem växande möjligheter till socialt deltagande. Skriftliga verk, som böcker och poesi, hade tidigare varit otillgängliga för den blinda befolkningen utan hjälp av en läsare, vilket begränsat deras autonomi. Som böcker började formellt uppsatsexempel distribueras i punktskrift, formellt uppsatsexempel, denna barriär reducerades, vilket gjorde det möjligt för personer med synnedsättning att få tillgång till information autonomt.
Punktskriftssystemet hade också viktiga kulturella effekter utanför den skrivna kulturens sfär. Dess uppfinning ledde senare till utvecklingen av ett notsystem för blinda, även om Louis Braille inte utvecklade detta system själv Jimenez, et al. Denna utveckling bidrog till att avlägsna ett kulturellt hinder som hade introducerats genom populariseringen av skrivna noter i början av s. Medan musik hade tidigare formellt uppsatsexempel en arena där blinda kunde delta på lika villkor, gjorde övergången från minnesbaserad prestation till notationsbaserad framförande att blinda musiker inte längre kunde konkurrera med seende musiker Kersten, Som ett resultat, formellt uppsatsexempel taktilt notsystem blev nödvändigt för professionell jämlikhet mellan blinda och seende musiker Kersten, punktskrift banade väg för dramatiska kulturella förändringar i hur blinda behandlades och de möjligheter som fanns för dem.
I denna mening bidrog punktskrift till bredare sociala förändringar i blindhetsstatus. Nya tillgänglighetsverktyg ger praktiska fördelar för dem som behöver dem, men de kan också förändra perspektiv och attityder hos dem som inte gör det. Bullock, J. Historien om Louis Braille. Archives of Ophthalmology11 Herron, M. Blind visionär. Jiménez, J. Biografi om Louis Braille formellt uppsatsexempel Uppfinningen av punktskriftsalfabetet. Survey of Ophthalmology54 1— Kersten, F. Historia och utveckling av blindskriftsmusikmetodik.
The Bulletin of Historical Research in Music Education18 2. Weygand, Z. De blinda i det franska samhället från medeltiden till Louis Brailles århundrade. Stanford: Stanford University Press. En uppsats är en fokuserad skrift som förklarar, argumenterar, beskriver eller berättar. På gymnasiet, formellt uppsatsexempel, du kanske måste skriva många olika typer av uppsatser för att utveckla dina skrivfärdigheter. Akademiska uppsatser på högskolenivå är vanligtvis argumenterande: du utvecklar en tydlig avhandling om ditt ämne och argumenterar för din position med hjälp av bevis, analys och tolkning. Strukturen för en uppsats är uppdelad i en introduktion som presenterar ditt ämne och din avhandlingformellt uppsatsexempel, en kropp som innehåller din djupgående analys och argument, och en slutsats som sammanfattar dina idéer.
Kroppens struktur är flexibel, men du bör alltid ägna lite tid åt att tänka på hur du kan organisera din uppsats för att på bästa sätt tjäna dina idéer. Din uppsatsintroduktion bör innehålla tre huvudsakliga saker, i denna ordning:, formellt uppsatsexempel. Längden på varje del beror på längden och komplexiteten på din uppsats. Ett examensarbete är en mening som sammanfattar det centrala i din uppsats eller uppsats. Allt annat du skriver bör relatera till denna nyckelidé. En ämnesmening är en mening som uttrycker huvudpoängen i ett stycke. Allt annat i stycket bör relatera till ämnessatsen. På högskolenivå måste du korrekt citera dina källor i alla essäerforskningsuppsatser och andra akademiska texter förutom tentor och klassövningar.
Lägg till ett citat när du citerar parafraser eller sammanfattar information eller idéer från en källa. Du bör också ange fullständig källinformation i en bibliografi eller referenslista i slutet av din text. Det exakta formatet på dina citat beror på vilken citeringsstil du instrueras att använda. De vanligaste stilarna är APAMLAformellt uppsatsexempel, och Chicago. Shane avslutade sin magisterexamen i engelsk litteratur i och har arbetat som skrivhandledare och redaktör sedan han började korrekturläsa och redigera uppsatser med Scribbr på försommaren. Låt en språkexpert förbättra ditt skrivande. Kontrollera ditt papper för plagiat om 10 minuter. Gör kontrollen. Generera dina APA-citat gratis! APA Citation Generator. Håll muspekaren över de markerade delarna medan du läser för att lära dig vad de gör och varför de fungerar.
Referenser Bullock, J. Mellor, formellt uppsatsexempel, C. Louis Braille: En touch av genialitet, formellt uppsatsexempel. Boston: National Braille Press. Tombs, R. Frankrike: London: Pearson Education Ltd. Vad är en uppsats? Vad är strukturen för en uppsats? Vad ingår i en uppsatsintroduktion? Relevant bakgrundsinformation som läsaren behöver känna till. Ett examensarbete som presenterar din huvudsakliga poäng eller argument. Vad är a formellt uppsatsexempel påstående? Vad är en ämnessats?
minderåriga dryckesuppsatser
Exempel på en välstrukturerad uppsats An Appeal to the Senses: Utvecklingen av punktskriftssystemet i 1800-talets Frankrike Uppfinningen av punktskrift var en stor vändpunkt i handikappets historia. Skrivsystemet med upphöjda prickar som används av synskadade utvecklades av Louis Braille i 1800-talets Frankrike. I ett samhälle som inte värdesätter funktionshindrade i allmänhet var blindhet särskilt stigmatiserat, och brist på tillgång till läsning och skrivning var ett betydande hinder för socialt deltagande. Tanken med taktil läsning var inte helt ny, men befintliga metoder baserade på seende system var svåra att lära sig och använda. Det gav inte bara praktiska fördelar, utan bidrog också till att förändra blindhetens kulturella status. Denna uppsats börjar med att diskutera blinda människors situation i 1800-talets Europa.
Den beskriver sedan uppfinningen av punktskrift och den gradvisa processen för dess acceptans inom blindundervisning. Brist på tillgång till läsning och skrivning satte blinda människor i ett allvarligt underläge i 1800-talets samhälle. Text var en av de primära metoderna genom vilka människor engagerade sig i kultur, kommunicerade med andra och fick tillgång till information; utan ett välutvecklat lässystem som inte förlitade sig på synen uteslöts blinda från socialt deltagande Weygand, medan funktionshindrade i allmänhet led av diskriminering, sågs blindhet allmänt som det värsta handikappet, och det var allmänt ansett att blinda var oförmögna att utöva ett yrke eller förbättra sig genom kultur Weygand, Detta visar vikten av att läsa och skriva för social status vid den tiden: utan tillgång till text ansågs det omöjligt att fullt ut delta i samhället.
Blinda var utestängda från den seende världen, men var också helt beroende av seende för information och utbildning. I Frankrike ledde debatter om hur man handskas med funktionshinder till att olika strategier antogs över tid. Medan personer med tillfälliga svårigheter kunde få tillgång till allmän välfärd, var det vanligaste svaret på personer med långvariga funktionsnedsättningar, såsom hörsel- eller synnedsättning, att gruppera dem på institutioner Gravar, till en början ett gemensamt institut för blinda och döva skapades, och även om partnerskapet motiverades mer av ekonomiska överväganden än av de boendes välbefinnande, syftade institutet till att hjälpa människor att utveckla kunskaper värdefulla för samhället Weygand, så småningom separerades blinda institutioner från dövinstitutioner, och fokus flyttades mot utbildning av blinda, vilket var fallet för Royal Institute for Blind Youth, som Louis Braille deltog i Jimenez et al. Det växande erkännandet av det unika med olika funktionshinder ledde till mer riktade utbildningsstrategier, främja en miljö där fördelarna med en särskilt blind utbildning skulle kunna erkännas mer allmänt.
Flera olika system för taktil läsning kan ses som föregångare till metoden Louis Braille utvecklade, men dessa system utvecklades alla utifrån det seende systemet. Att läsa på det här sättet visade sig vara en ganska mödosam uppgift, eftersom bokstäverna var svåra att särskilja genom beröring. Den präglade bokstavsmetoden baserades på lässystemet för seende personer, med minimal anpassning för de med synnedsättning. Som ett resultat fick denna metod inte någon betydande framgång bland blinda elever. Hans avsikt var att utveckla ett system som skulle tillåta militären att kommunicera på natten utan behov av ljus Herron. Koden utvecklad av Barbier var fonetisk Jimenez et al.
Barbier upptäckte att varianter av upphöjda prickar inom en kvadrat var den enklaste metoden att läsa genom att beröra Jimenez et al. Detta system visade sig vara effektivt för överföring av korta meddelanden mellan militär personal, men symbolerna var för stora för fingertoppen, vilket kraftigt minskade hastigheten med vilken ett meddelande kunde läsas Herron. Av denna anledning var det olämpligt för dagligt bruk och var inte allmänt antagen i det blinda samhället. Jämfört med de 26 bokstäverna i det latinska alfabetet var detta en absurt hög siffra. Punktskrift behöll den upphöjda punktformen, men utvecklade ett mer lätthanterligt system som skulle återspegla det seende alfabetet. Medan punktskriftssystemet blev omedelbart populärt bland de blinda studenterna vid institutet i Paris, var det tvunget att vinna acceptans bland de seende innan det antogs i hela Frankrike.
Detta stöd var nödvändigt eftersom seende lärare och ledare hade yttersta kontroll över spridningen av punktskriftsresurser. Detta motstånd var symptomatisk för den rådande attityden att den blinda befolkningen måste anpassa sig till den seende världen snarare än att utveckla sina egna verktyg och metoder. Även om blinda förblev marginaliserade under artonhundratalet, gav punktskriftssystemet dem växande möjligheter till socialt deltagande. Skriftliga verk, som böcker och poesi, hade tidigare varit otillgängliga för den blinda befolkningen utan hjälp av en läsare, vilket begränsat deras autonomi. När böcker började distribueras i punktskrift minskades denna barriär, vilket gjorde det möjligt för personer med synförlust att få tillgång till information autonomt.
Punktskriftssystemet hade också viktiga kulturella effekter utanför den skrivna kulturens sfär. Dess uppfinning ledde senare till utvecklingen av ett notsystem för blinda, även om Louis Braille inte utvecklade detta system själv Jimenez, et al. Denna utveckling bidrog till att avlägsna ett kulturellt hinder som hade introducerats genom populariseringen av skrivna noter i början av s. Medan musik tidigare varit en arena där blinda kunde delta på lika villkor, innebar övergången från minnesbaserad framförande till notationsbaserad framförande att blinda musiker inte längre kunde konkurrera med seende musiker. Kersten. musikaliskt notsystem blev nödvändigt för professionell jämlikhet mellan blinda och seende musiker Kersten, punktskrift banade väg för dramatiska kulturella förändringar i hur blinda behandlades och de möjligheter som fanns för dem.
I denna mening bidrog punktskrift till bredare sociala förändringar i blindhetsstatus. Nya tillgänglighetsverktyg ger praktiska fördelar för dem som behöver dem, men de kan också förändra perspektiv och attityder hos dem som inte gör det. Bullock, J. Historien om Louis Braille. Archives of Ophthalmology, 11, Herron, M. Blind visionär. Jiménez, J. Biografi om Louis Braille och Uppfinningen av punktskriftalfabetet. Survey of Ophthalmology , 54 1 , — Kersten, F. Historia och utveckling av blindskriftsmusikmetodik. The Bulletin of Historical Research in Music Education, 18 2.
Weygand, Z. Richard Nordquist är professor emeritus i retorik och engelska vid Georgia Southern University och författare till flera läroböcker i grammatik och komposition på universitetsnivå. Lär dig mer om vår redaktionella process. Utvald video. Citera detta artikelformat. Nordquist, Richard. Definition och exempel på formella uppsatser. kopiera citat. Vad är en bekant essä i komposition? Vad är en personlig uppsats Personligt uttalande? Periodisk uppsats Definition och exempel.
No comments:
Post a Comment